Emlékeztető – Szakmai műhely a Szatmár-Beregi Natúrparkban

2019. május 31.

 

Elsőként Dr. Horváth Róbert, az Szatmár-Beregi Természetalapítvány Alapítvány munkatársa elmondta, hogy az oktatáshoz, az élményszerű természetvédelmi szemléletformálási programok megvalósításához elsősorban szakmai munkatárs(ak)ra illetve finanszírozásra van szükség. A gyermekek érdeklődési köre nagyon megváltozott az utóbbi időszakban, nehéz lekötni a figyelmüket, de a legtöbb gyermekeknek szervezett program után bebizonyosodik, hogy a befektetett energia megtérül. Az alapítvány jelentős eredményeket ért el az agrárkörnyezetgazdálkodási program részeként az Érzékeny Természeti Területek kezelési rendszerének kialakításában is, melynek során számos hátrányos helyzetű, szatmár-beregi fiatal kapott olyan tudást, mellyel a későbbiekben eredményeket tudott elérni.

Ombodi Károly, a Kölcsei Kölcsey Ferenc Általános Iskola igazgatója előadásában bemutatta az ökoiskola fejlesztő, innovációt szolgáló mesterprogramját, illetve azt az együttműködési környezetet melyben a hiányos anyagi források dacára szakmailag megfelelően végre tudják hajtani az ökoiskola címmel járó feladatokat. Az iskola jó kapcsolatot ápol az Evangélikus Egyház helyi szervezeteivel, a vízügyi igazgatósággal (FETIVIZIG), illetve a Szabolcs-Szatmár-Beregi Természetvédelmi Alapítvánnyal.

A rendezvényen Hunyadi Tünde tolmácsolásában hallhattak a résztvevők a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság szemléletformálási és ökoturisztikai tevékenységeiről. A programok iránt egyre nagyobb az érdeklődés, melyeket a Nyírség-Szatmár-Bereg Természetvédelmi Tájegység vonatkozásában többnyire Cégénydányádon, a felújított Kölcsey-Kende Kastély (Kende-kúria) épületében és annak parkjában tartanak. A kastélyban interaktív bemutató várja az érdeklődőket a Szatmár-Bereg természeti értékeiről. A Nemzeti Park nagy gondot fordít nem csak a gyermekek szemléletformálási programjainak megszervezésére, hanem pedagógus nyílt napok keretében a gyermekeket nevelő felnőttek információval való ellátására is.

Juhász Júlia, az alapítványnál önkéntesen dolgozó fiatal egy a gyermekek számára előkészített hulladékgyűjtési gyermekprogramot mutatott be. A program az Alapítvány legutóbbi akciója volt, melynek keretében 3-4. osztályos gyermekek ismerkedhettek meg a szelektív hulladékgyűjtéssel, illetve a résztvevő általános iskolák néhány ezközzel is gazdagabb lettek: palackprések, szelektív hulladékgyűjtők, komposztládák és társasjátékok kerültek az intézményekbe.

Szanyi Szabolcs, az ukrajnai PAPILIO Természet- és Környezetvédelmi Egyesület képviseletében elmondta, hogy az egyesület 2014-ben alakult azzal a céllal, hogy a biológia és földrajz iránt érdeklődő gyermekek számára szélesebb körben legyenek elérhetőek környezeti nevelési programok. Jelenleg több általános iskolában tartanak szakköröket, kirándulásokat szerveznek. Az idősebb, egyetemista korosztály számára is szerveznek szakmai programokat, pl. a diákok kutatók közreműködése mellett különböző élőhelyleltár-táborokban vehetnek részt. Az ukrajnai általános iskolások számára a környezeti neveléssel kapcsolatos programok csak korlátozottan érhetőek el, az egyesület ezen a helyzeten szeretne változtatni, úgy tűnik, sikerrel.  (A projektben ugyan nem partner az ukrajnai szervezet, de a Szatmár-Beregi Természetvédelmi Alapítvánnyal való közös munkája a hátrányos helyzetű gyermekek szemléletformálása terén példaértékű, ezért nélkülözhetetlen volt a szervezet működésének bemutatása.)

Márk-Nagy János az Erdélyi Kárpát Egyesület részéről bemutatta a több tagszervezettel rendelkező Egyesület romániai tevékenységét. A gyermekek szemléletformálásának kulcsa, hogy több oldalról kell megközelíteni a fiatal korosztályt. Így szemléletformáló kiadványokat készítenek, vándortáborokat szerveznek, az iskolai programokban igyekeznek kiegészítő tevékenységeket folytatni, egy-két napos önellátó túrákat szerveznek. A romániai, sokszor szegénységben felnövő fiatal koroszály számára elengedhetetlen, hogy olyan tudásbázis közelébe kerülhessenek, mely a későbbiekben lehetőséget teremthet a helyzetükből való kitörésre. Az EKE működtetése többek között ezt a célt is szolgálja.

A szakmai műhely a hazai natúrparkiskolai modell kialakításának lehetőségeiről folytatott beszélgetéssel folytatódott. A magyarországi natúrparkiskolai rendszer kialakítása a négyoldalú natúrparki koordinációs hálózat (Agrárminisztérium, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat, Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft., Magyar Natúrpark Szövetség) intézkedési tervének része immár 2017 óta.