Szakmai műhely a Gerecse Natúrparkban

2019. március 06.

 

Március első hétvégéjén újabb rendezvényre került sor a Gerecse Natúrpark területén. A rendezvény során feltérképzetük a natúrparkhoz kapcsolódó környezeti neveléshez és fiatalokhoz kapcsolódó jó gyakorlatokat.

Gyakorló tréner vezetésével bepillanthattunk a mai fiatalabb generáció boldogulását nehezítő körülményekbe. Karas László, biológus, tréner, képzésvezető elsőként arra világított rá, hogy a „zöld” fogalma mindenkinek más jelent. Tehát, amikor környezettudatos nevelésre, szemléletformálásra törekszünk, pontosan tudnunk kell, hogy a célcsoport milyen nézetekkel rendelkezik.

Az előadó számos olyan tényezőt mutatott be, melyek akadályozzák a fiatalok megfelelő irányban való szemléletformálását: a FoMO jelenség (Fear of Missing Out), a google és egyéb keresőoldalak által generált filter bubble, mely ellen egyedül a nyitottsággal lehet felvenni a versenyt.

Musicz László az Által-ér Szövetség illetve a Gerecse Natúrpark képviseletében bemutatta azokat a fejlesztéseket, melyeket a Szövetség illetve térségi együttműködő partnerei valósítanak meg. Számos infrastrukturális beruházás megvalósítására kerül sor: Bajót-Péliföldszentkereszten natúrparki látogatóközpontot hoznak létre. Az előadó bemutatta a natúrpark területén lévő tanösvényeket. Ezzel az eszközzel irányított környezeti nevelést lehet megvalósítani, applikációs rásegítéssel pedig a tanösvény bejárása során hozzáférhető információ mennyisége jelentős. Az ösvényekhez vezető füzetek is készültek, így a sétán résztvevők gyermekek és pedagógusaik szakszerű vezetés kaphatnak.

A hétvége során a Fényes-tanösvény bemutatására került sor, a tanulmányút résztvevői Musicz László vezetésével másfél órás séta keretében ismerhették meg a Tatán található tanösvényt, illetve ezzel együtt a Gerecse karsztvízforrásainak kialakulásával, változásával kapcsolatos folyamatokat.

Labanc Györgyi, a Természetes Életmód Alapítvány elnöke, az Agostányi Ökofalu működtetője az oktatási rendszer változásait mutatta be a környezeti nevelés lehetőségeinek szempontjából. Problémát jelent, hogy a pedagógusoknak több időt kell az intézményben tölteniük, mint korábban, így kevesebb idő marad alternatív programokra, pl. erdei iskolai foglalkozásokra. Az erdei iskolai programokat nehéz finanszírozni, az állami hozzájárulás szűkös, a szülőktől viszont hivatalosan nem lehet finanszírozást várni.

A Természetes Életmód Alapítvány hitvallása szerint a legjobb befektetés az életmódváltás, melynek köszönhetően a testi, szellemi, lelki egészség fenntartható. A gyermekeket együttműködésre, holisztikus szemléletre kell nevelni, és a családi környezetben kell megteremteni a fenntartható életmód iránti igényt.

Az Alapítványnak 5 minősített erdei iskolai programja van, melyhez kézikönyvek illetve munkafüzetek is készültek.

Czumpf Attila, a Duna-Ipoly Nemzeti Park képviselőjének irányítása mellett a résztvevők sétát tehettek az Ökofalu területén. A séta alkalmával megismerhettük az Ökofalu történetét, az egyes épületek (pl. középkori fogadó) szerepét.

 

Forrás: www.naturparkok.hu